از امتیازات کامپوزیت ها می توان به سبک بودن وزن، استحکام زیاد، نسبت استحکام به وزن، مقاوم در برابر خورندگی، استحکام بالا در برابر ضربه، تنوع بالا در طراحی، یکپارچگی قطعات ماشین، پایداری ابعاد، نارسایی الکتریکی، غیرمغناطیسی، هدایت حرارتی کم و بادوام بودن اشاره کرد.

سبک بودن وزن:

کامپوزیت ها از بیشتر چوب ها و فلزات سبک تر هستند. سبک بودن آن ها در صنایع هوایی، دریایی و حمل ونقل مهم می باشند. که وزن کمتر به معنای سوخت کم تر و سوخت بهینه می باشد. به عنوان مثال طراحان هواپیماها معمولا نگران وزن هستند، از آنجا که کاهش وزن یک هواپیما سوخت لازم برای آن را کاهش می دهد و از طرفی باعث افزایش سرعت تا حد توان آن می شود، در ساخت برخی از هواپیماهای امروزی از کامپوزیت ها بیشتر از فلزات استفاده شوده است

استحکام زیاد:

کامپوزیت های پایه پلیمری می توانند مستحکم تر از آلومینیوم و استیل طراحی شوند. برخلاف فلزات که از خود در تمام جهات استحکام یکسان نشان می دهند، کامپوزیت ها را می توان طوری طراحی و مهندسی کرد که در جهت خاص و مورد نظر از خود استحکام بیشتری نشان دهد.

نسبت استحکام به وزن:

نسب استحکام به وزن همان استحکام مواد می باشد به نسبت وزنی که آن قطعه دارد. برخی مواد مثل استیل بسیار سنگین و مستحکم هستند. بعضی مواد مثل ستون های بامبو می توانند قوی و سبک باشند. کامپوزیت ها می توانند طوری طراحی شوند که هم سبک و هم مستحکم باشند. به همین دلیل است که کامپوزیت ها در صنایع هوایی، دریایی و حمل و نقل که به موادی با استحکام بالا و وزن سبک نیازمندند، بسیار پرکاربرد هستند.

یک قطعه کامپوزیتی می تواند به گونه ای طراحی شود که در مقابل نیروی خمشی وارد شده از یک سو تحمل بالایی داشته باشد، در صورتیکه اگر همان قطعه قرار باشد در مقابل همان نیروی ثابت تحمل نشان دهد باید ضخیم تر ساخته شود و در نتیجه وزن بیشتری خواهد داشت. کامپوزیت ها می توانندمستحکم و قوی باشندبدون اینکه نیاز باشد سنگین وزن ساخته شوند. امروزه سازه های کامپوزیتی دارای بالاترین نسبت استحکام به وزن می باشند.

مقاوم در برابر خوردگی:

کامپوزیت ها مقاومت بالایی در برابر آسیب های ناشی از شرایط جوی و مواد شیمیایی بسیار خورنده دارند. لذا کامپوزیت ها انتخابی بسیار خوبی برای مکان هایی که مود شیمیایی استفاده و ذخیره می شوندهستند. علاوه بر این، قطعات فایبرگلاس در هوای آزاد و در مقابل شرایط سخت آب و هوایی و تغییر دمای شدید، مقاوم هستند.

استحکام بالا در برابر ضربه:

کامپوزیت های پایه پلیمری جذب ضربه هستند و به خاطر این خصوصیت از کامپوزیت ها در ساخت جلیقه و پنل های ضد گلوله و دیواره های حفاظتی در مقابل انفجار جهت محافظت هواپیما و ساختمانهاو خودروهای نظامی از انفجار استفاده می کنند.

بادوام بودن:

سازه هایی که از کامپوزیت ساخته شده اند عمر طولانی تری داشته و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. ما نمی دانیم عمر دقیق کامپوزیت ها چه میزان است چرا که ما هنوز به انتهای عمر خیلی از آنها نرسیده ایم خیلی از قطعات کامپوزیتی برای قریب به نیم قرن است که در شرایط خدمات رسانی هستند.

هدایت حرارتی کم:

کامپوزیت ها عایق حرارتی خوبی هستند و به راحتی گرما و سرما را انتقال نمی دهند. از آنها در ساختمان ها برای ساختن در و پنجره و پنل درجایی که حفاظت اضافی برای شرایط آب و هوایی سخت نیاز است، استفاده می شود.

غیرمغناطیسی:

کامپوزیت ها فاقد هرگونه فلزی هستند بنابراین آنها خاصیت مغناطیسی ندارند و می توانند در اطراف تجهیزات حساس الکترونیکی استفاده شوند. کامپوزیت ها به دلیل نبود تداخل مغناطیسی اجازه استفاده آهنرباهای بزرگ در تجهیزات MRI(تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) را به منظور اجرای بهتر می دهد. کامپوزیت ها در هر دو بخش مسکن و لوازم خانگی استفاده می شوندو همچنین در ساختمان سازی از میلگردهای کامپوزیتی جهت تقویت بتون برای ساخت دیواره ها و کف بیمارستان ها استفاده می شود.

نارسایی الکتریکی:

کامپوزیت های پایه پلیمری نارسا هستند و الکتریسته را از خود عبور نمی دهند. این خاصیت، آنها را برای استفاده در تیرهای نیروی انتقال برق و برد مدارهای الکتریکی مناسب می سازد. اگر رسانایی الکتریکی نیاز باشد نیز، امکان ساخت برخی از کامپوزیت های رسانا وجود دارد.

پایداری ابعاد:

قطعات ساخته شده از کامپوزیت های پلیمری، شکل و اندازه خود را زمانی که آنها را گرم یا سرد، تر یاخشک می کنیم حفظ کرده و ثابت نگه می دارند. در صورتی که چوب ها در تماس با آب، یا تغییر رطوبت، متورم شده و یا تغییر حجم می دهند. کامپوزیت ها انتخاب بهتری می باشند برای شرایطی که در آن نیاز هست قطعه کاملا در جای خود ثابت مانده و تغییرات ابعادی در آن رخ ندهد. برای مثال آنها در ساخت بال بعضی هواپیماها استفاده می شوند که لازم است شکل و اندازه بال ها در زمان تغییر ارتفاع تغییر نکنند.

یکپارچگی قطعات ماشین:

یک قطعه ساخته شده از مواد کامپوزیت می تواند جایگزین چند قطعه سر هم شده از قطعات فلزی گردد. کم کردن قطعات در یک ماشین و یا یک سازه باعث صرفه جویی در زمان و کاهش تعداد دفعات تعمیر و نگهداری در طول دوره حیات آن ماشین یا آن سازه می شود.

تنوع بالا در طراحی:

استفاده از کامپوزیت های پلیمری در ساخت و قالبگیری قطعات پیچیده، در مقایسه با سایر مواد بسیار آسان می باشد، به همین دلیل به طراحان آزادی عمل بیشتری برای طراحی و ساخت تقریبا هر نوع شکل و طرحی را می دهند. به عنوان مثال در صنایع دریایی برای ساخت قایق از الیاف شیشه و کامپوزیت استفاده می شود، زیرا این مواد به تازگی در ساختن ساختارها پیچیده استفاده می شوند که باعث بهبودی طراحی می شود و در عین حال قیمت محصول کاهش می یابد. سطح کامپوزیت ها همچنین می توانند شبیه به هر سطح یا بافتی از صیقلی گرفته تا زبر و خشن ساخته شوند.

تماس با کارشناسان فروش شرکت صنایع شیمیاییی بوشهر:

مهندس علیرضا بیات: ۰۹۱۲۰۱۷۹۶۳۹

مهندس فرشته راد: ۰۹۰۳۳۲۲۹۹۳۶

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *