پلی استر که بسیار در ساخت مجسمه،ظروف آبنما،ساعت و …کاربرد دارد نوعی الیاف طبیعی است.درفارسی عنوان دیگری به نام رزین پلی استر نیز دارد.
زرین پلی استر در ابتدا و پیش از ترکیب شدن با ماده ای شیمیایی که هاردنر نام دارد، به صورت ژله در آمده و به مرور زمان سفت و محکم می شود.
پلی استر مایع بوی بسیار زننده ای دارد و اگر روزانه بیش از 5 کیلوگرم از آن استفاده شود، آسیبات جدی برای فرد به همراه دارد.هم چنین رزین پلی استر باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود. و رنگ پلی استر مجسمه سازی در برابر نور تغییر نمی کند.

کاتالیزور در پلی استر مجسمه سازی

مقدار ماده ی کاتالیزور که خود مایعی از ترکیبات کبالت به رنگ بنفش است،در رنگ و زمان شکل گیری و هم چنین ایجاد حرارت به هنگام شکل گیری نیز اثر گذار است.هنگامی که مقدار کاتالیزور از حدی فراتر رود،به دلیل تسریع عمل پلیمریزاسیون حرارت زیادی ایجاد می شود.نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که نباید هیچ گاه و به هیچ وجه هاردنر و ماده کاتالیزور را همزمان با هم مخلوط کرد، زیرا واکنش شدیدی ایجاد می شودو ممکن است به آتش سوزی بینجامد.

رنگ کردن مجسمه های پلی استری:

مجسمه های پلی استری را می توان به دو شیوه متفاوت رنگ آمیزی نمود.

روش اول: در همان ابتدا پلی استر مایع را با رنگ مخلوط کرده و بهم می زنند و سپس کبالت را به آن اضافه می کنند، در این صورت است که مجسمه رنگی یکدست حاصل می شود.
روش دوم:روش دوم:بعد از شکل گیری و ایجاد قالب مجسمه پلی استری می توان مدل را با جوهر و یا رنگ های مخصوص اتومبیل رنگ آمیزی کرد. و از دیگر رنگ های قابل استفاده برای مجسمه پلی استری رنگ آلکیدی می باشد.

زمان شکل گیری مجسمه پلی استری

زمان شکل گیری پلی استر غیر شفاف کوتاهتر از پلی استر شفاف می باشد، که البته این زمان به فاکتورهایی مانند درجه حرارت اتاق، مقدار ماده کاتالیزور و هم چنین مقدار ماده هاردنر بستگی دارد.
درجه حرارت پایین اتاق باعث به تعویق افتادن شکل گیری پلی استر می شود. پلی استر تا چند روز پس از شکل گیری به سخت شدن ادامه می دهد. از این رو پس از بیرون آمدن از قالب باید برای صافکاری اقدام نمود.

اگر بخواهیم شکل گیری پلی استر را تسریع بخشیم می توانیم آن را در فر آشپزخانه قرار دهیم و در این صورت است که ظرف مدت نیم ساعت پلی استر شکل می گیرد.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما با شماره های زیر در ارتباط باشید:

مدیریت فروش: مهندس علیرضا بیات

09120179639

کارشناس فروش: مهندس فرشته راد

09033229935-36

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *